Mamowskaz 002: Ranne ptaszki, nocne marki

lip 3, 2018 | Dziecko, Maluch, Nastolatek, Niemowlę, Podcast, Przedszkolak, Psychologia, Rodzice, Sen, Uczeń | 16 Komentarze

Posłuchaj podcastu Mamowskaz
Chcesz posłuchać? Naciśnij na żółty trójkąt na odtwarzaczu powyżej 🙂

Pobierz odcinek (mp3)

Ten temat chodził mi po głowie już od dawna! Wielu rodziców pytało, czy to normalne, że małe dzieci tak bardzo wcześnie wstają, a potem nie sposób dobudzić je do szkoły, kiedy zaczynają podstawówkę. Albo czy można coś zrobić z totalnym brakiem wolnego wieczoru, jeśli nasz potomek czy potomkini udopobali sobie życie nocnego marka.

Pora więc na garść wiedzy o chronotypach:

Posłuchaj podcastu Mamowskaz

Możesz posłuchać podcastu na stronie albo na Youtubie lub też przeczytać zamieszczoną transkrypcję.

Jeśli wybierzesz wideo, proszę, zasubskrybuj mój kanał na YouTube oraz zaznacz „dzwoneczek” – będziesz wówczas otrzymywać powiadomienie o wszystkich nowych materiałach.

Autorem muzyki do podcastu jest Rafał Odrobina.

Transkrypcja (do czytania)
W tym odcinku usłyszysz:
  • Podziękowania za recenzje podcastu
  • Informację o rozpoczęciu sprzedaży V edycji kursu „Dbanie o dobre spanie niemowląt”
  • Czym są chronotypy?
  • Jakie są rodzaje chronotypów?
  • Kiedy dzieci zaczynają rozróżniać dzień od nocy?
  • Jak zmieniają się chronotypy w cyklu życia?
  • Dlaczego ludzie różnią się chronotypami?
  • Jaki chronotyp mam ja, a jaki moja córka?
  • O której dzieci powinny chodzić spać?
  • Jak sobie poradzić z rannym ptaszkiem?
    Jak wpłynąć na nocnego marka?
  • Czy późna godzina zasypiania na pewno wynika z tego, że Twoje dziecko jest nocnym markiem?
  • Jak dieta oraz zarządzanie światłem wpływa na porę kładzenia się spać?

Kliknij prawym przyciskiem albo przytrzymaj, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Strony i miejsca wymienione w podcaście:

Badania, o których opowiadam w odcinku:
Gdzie jest dostępny podcast?

Kolejne odcinki podcastu będą się ukazywały co 2 tygodnie i można ich posłuchać w kilku miejscach:

Jeśli podoba Ci się podcast, proszę, oceń go w iTunes – usłyszy dzięki temu o nim więcej świadomych rodziców 🙂

Oceń podcast MAMOWSKAZ

Dziękuję i do usłyszenia!


Jeśli zastanawiasz się jak przesunąć porę zasypiania Twojego dziecka, zerknij na moje szkolenie online „Moje dziecko późno chodzi spać!” -> KLIK!

16 komentarzy

  1. Gdy na pytanie o której godzinie chodzi spać moja roczna córka, odpowiadam że między 20:30 a 22:30 to widzę takie wielkie oczy zdziwienia „ale jak to takie małe dziecko tak późno?”. A mnie jest bardzo na rękę że rano śpi do 7:30 a nawet i 9:20 bo mąż często późno wraca i dzień bardzo mi się ciągnie, a córka wymagająca więc niektóre dni są niezłym wyzwaniem.

    Odpowiedz
  2. Dziekuje za ten podcast 😊 juz myslalam nad powolna zmiana zeby maly chodzil spac wczesniej, ale jednak nie dam rady z niemowlakiem o 5 rano 😉
    Co do RB, chetnie powluchalabym o RB przy dzieciach 1+ i o wyznaczaniu granic w duchu rb 🙂
    Dziekuje i pozdrawiam

    Odpowiedz
  3. Super odcinek! Uwielbiam takie informacje poparte wiedzą naukową i rodzicielskim doświadczebiem

    Odpowiedz
  4. Dziękuję Ci za dwa podcasty i czekam na kolejne 🙂 jak zawsze jesteś świetnie przygotowana, a wiedza którą przekazujesz baaardzo przydatna.

    Odpowiedz
  5. Pani Magdo,
    a jak wygląda temat samodzielnego zasypiania dzieci? Kiedy już „powinny”? Nie chodzi mi nawet o nieobecność rodzica, ale o zasypianie bez piersi, bez noszenia i bujania. Jak do tego przygotować?

    Za pół roku nasza rodzina się powiększy, a mamy szalonego 1,5 roczniaka na stanie 😉 Nie ukrywam, że temat układania do snu dwójki dzieci (mąż pracuje na zmiany, nie zawsze znajdą się ręce do pomocy) spędza mi sen z powiek. Dodatkowo, mały jest nadal na piersi i biję się z myślami, czy taki powinien pozostać. Przeprowadzka za pasem, później rodzeństwo, nie chciałabym za bardzo przesadzić ze zmianami…

    Odpowiedz
  6. Niby o dzieciach, których jeszcze nie mam, a i tak słuchałam z wypiekami na twarzy 🙂 Sama jestem zdziwiona. Z drugiej strony mówisz niesamowicie interesujące rzeczy, a do tego ten Twój hipnotyzujący głos 🙂

    Odpowiedz
    • Dziękuję 🙂 To dopiero komplement! Podcast o dzieciach wysłuchany przez osobę spoza grupy docelowej :))
      Pozdrawiam serdecznie!

      Odpowiedz
  7. witaj,

    nie znalazłam na blogu więc zapytam. co robić z dziećmi, które budzą się w nocy na godzinę-dwie, córka trze oczy, marudzi, wtula się, ale nie może zasnąć. Często przy piersi zamyka oczy i po chwili znów ciągnie, na chwilę się odstawia i znów się przystawia i nie może zasnąć na dłużej.

    Odpowiedz
  8. Mój syn ma 2,5 roku, od początku był rannym ptaszkiem, i niewaźne czy pójdzie spać o 19, czy 21 i tak o 5 jest na nogach.

    Odpowiedz
  9. Witaj, bardzo ciekawy podcast. Moj syn chodzi spać o 22,a wstaje po 5… Ma chyba jakiś pomiksowany chronotyp w stronę sadystycznego 🙂 pozdrawiam

    Odpowiedz
  10. Cale zycie myslalam, ze jestem nocnym markiem. Poranki nie do przezycia, pierwsza lekcja w szkole spie, za to moglabym siedziec do nocy, co tez chetnie praktykowalam na studiach, kiedy moje zycie bylo bardziej elastyczne. Od zawsze mialam tez rozne problemy z trawieniem i dopiero zmiana diety uswiadomila mi w jakim bylam bledzie.

    Nic dziwnego, ze bylam aktywna do nocy, skoro moj uklad trawienny wtedy odpoczywal i cialo nareszcie moglo dac energie gdzie indziej. Rano kiedy zaczynal walczyc z niekorzystnym pokarmem z dnia poprzedniego, nie bylo krwi, ktora by doplynela do mozgu. A ja jeszcze mu dowalalam sniadaniem z mlekiem, ktore mnie mdlilo i zamulalo (ale co z tego, przeciez wszyscy jedza platki na sniadanie). W ciagu dnia duzo pieczywa i produktow macznych, w koncu co innego jedza nastolatki. No i machina sie zapychala. Na poczatku studiow z kolei mialam faze na „zdrowe”. Czyli nadal maka, ale tym razem gruboziarnista, zeby jeszcze ciezej mi sie trawilo i duzo zimnych produktow (warzywa). W rezultacie brzuch boli nadal, waga stoi, wyniki krwi beznadziejne i zamartwianie sie co jest nie tak skoro jem „zdrowo”. No i brak zmartwien, ze nie spie w najzdrowszych godzinach na se n (22-3), bo haloooo jestem sowa, luz.

    Po okropnych wzdeciach w ciazy, pod kontrola dietetyka, zmienilam swoja diete. Pieczywo od swieta, generalnie produkty maczne max do 12.00, co rano cieple, rozgrzewajace sniadanie (owsianka lub jaglanka na wodzie z korzennymi przyprawami), duzo posilkow na cieplo (zwlaszcza warzyw!), malo miesa, duzo zup, zero nabialu, zimnych potraw, mrozonek, lodow. Kolacja najpozniej o 18. Po miesiacu magia. Po 18 to wlasciwie nie chce mi sie jesc, chudne, a nie licze kalorii, kawa z mlekiem przestala mi smakowac i…jestem senna o 22, a pobudka o 5-6 jest przyjemnoscia. Zwlaszcza, ze dziecko spi do 8 i mam czas tylko dla siebie w pustym, cichym domu.

    Jasne, mam odstepstwa od tych zasad, ale wiem jakie sa tego konsekwencje. Popoludniowa pizza ze znajomymi = ciezki poranek i ospalosc. Zimne produkty = wieczorne wzdecia i problemy gastryczne. Czy warto? Roznie odpowiadam na to pytanie.

    Wiem jedno, nie ma co sie za szybko szufladkowac, bo moze nie jestesmy swiadomi wszystkich czynnikow, ktore na nas wplywaja.

    Odpowiedz
    • Trochę offtopowo z tą dietą, ale potwierdzam że dieta ma wielkie znaczenie. Z powodu choroby jelit przeszłam w desperacji na restrykcyjną dietę. Rano owsianka na wodzie z owocami świeżymi lub suszonymi, z orzechami, siemieniem lnianym itp. W ciągu dnia piłam siemię lniane zalane gorąca wodą (gluty) i zioła od bonifratow (mieszanka indywidualnie dobrana). Na obiad torebka ryżu bez soli, warzywa na parze i kawałek fileta z kurczaka z odrobiną przypraw też na parze. Na kolację sałatka, gdzie podstawa to sałata i pomidory. Parę razy w tygodniu jajka. Na codzień zero nabiału. Na tej diecie byłam parę lat z odstępstwami w późniejszym czasie. Organizm mi się zregenerował na tyle, że nawet po ciąży w której jadłam niektóre produkty mleczne nie wróciły objawy choroby.
      Dużo wydajniej funkcjonowałam gdy byłem na tej diecie (zero nabiału)

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

GRUPA DLA SPECJALISTÓW

BEZPŁATNY WYKŁAD

Wykład online „Gdy maluch urodzi się chory”

TEMATY

AKTUALNOŚCI

Już 8 grudnia premiera książki "Czwarty Trymestr"

Kup w przedsprzedaży książkę o pierwszych 3 miesiącach życia malucha  i otrzymaj zestaw pinów gratis!

W kwietniu 2022 roku ponownie będziesz mieć okazję dołączyć do Klubu.